tisdag 23 november 2010

Citronpraliner




Åh vad roligt det är att göra praliner (!) så jag tog bussen till Bagaren och kocken och köpte mig en pralinform i silikon häromdagen.
Jag ville göra någonting med en annan smak den här gången, så jag köpte en mörk choklad (70%) med smak av citron. Sen gjorde jag en citronkolasås som fyllning i pralinen, det blev super gott!

Det enda man behöver göra är:
Smält 150 g mörk choklad citron i en kastrull (till ca 15 praliner)
Pensla i tre omgångar, låt det stelna i kylen efter varje pensling.
Sen gör du citronkolasåsen:

1 dl grädde
1/2 dl mjölk
1/2 dl sirap
1/2 socker
1 citron (rivet skal)

Koka först upp grädde, mjölk, sirap och socker i en kastrull. Jag lät det koka i ungefär 10-15 min så att det skulle bli tjockt. Sen när det kokat färdigt häller man i det rivna citronskalet. Klart! låt det svalna lite innan du häller i formarna. Därefter häller du ner den resterande smälta chokladen som lock till varje pralin!


5 kommentarer:

  1. va fina dom blev,gött med kolasås i kram mamma

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det låter! Citron och choklad är ju en fantastisk kombination! Blir lite sugen på att testa det där med praliner jag med =)

    SvaraRadera
  3. Så fina praliner och vad duktigt att du orkat göra sådana (har för mig att det är jobbigt, eller kanske mera klottigt... ;-)) Låter väldigt gott med mörka chokladskal och citronkola!

    SvaraRadera
  4. Vilken spännande kombination :) Jättefina praliner du gjort. De med hallonfyllning var ju sjukt söta :)

    SvaraRadera
  5. Tack snälla ni! :)

    Tove: Ja det var lite knepigt att få till det i början men det är roligt när dom är klara och man får äta :D

    SvaraRadera