onsdag 24 november 2010

Mini-biskvier


När vi hade "mellantvåfödelsedagarfest" för ett tag sedan bjöd vi på minibiskvier som jag gjorde. Biskvierna blev väldigt uppskattade så jag bestämde mig för att göra dem igen! men nu med vit choklad istället.




När jag hade doppat ungefär halva satsen i choklad så la jag i ett par droppar röd hushållsfärg så att det blev rosa överdrag, det ser lite festligare ut :)

Jag valde att göra botten enligt det här receptet. Alltså:
100 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita

Riv mandelmassan, tillsätt socker och uppvispad äggvita! Spritsa ut det på ett bakplåtspapper och in i ugnen i 10 min i 200 grader.

Sen gjorde jag en lite enklare chokladsmörkräm (som jag bredde på när botten hade svalnat):
100 g mjukt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
Vispa smöret först litegrann innan du blandar i det andra.

Som topping på det hela hade jag den nya Marabou vintervit! supergod!

5 kommentarer:

  1. va fina! dom får du gärna göra när du kommer hem mamma......

    SvaraRadera
  2. jag blir så jäkla sugen på att baka när jag läser din blogg! de här och macronerna är jag sugen på. ska absolut testa med mandelmassa till macronerna istället, det är så krångligt när man ska mala mandlarna och sådär. härlig blogg!

    SvaraRadera
  3. Maria: Vad glad jag blir! tack tack! Men vet du dom macarons som ni bjöd på på bröllop tyckte jag var jätte fina och goda!

    SvaraRadera
  4. alltså dör vad dom verkade goda

    SvaraRadera