måndag 22 november 2010

Macarons med hallonsmak



Macarons! Efter att jag misslyckats tre gånger innan så fick jag äntligen till det, och det med mandelmassa istället, jag tyckte det var mycket enklare. Skulle dock velat haft dem sådär "fluffiga", alltså lite högre så att det syns att de "jäst" nästan. Men det är ju inget fel på smaken :)

Macarons med smak av hallon: ca. 20 st

150 g mandelmassa
1 1/2 dl florsocker
2 äggvitor

Blanda först ihop mandelmassan och en utav äggvitorna i en skål. Sen i med halva mängden florsocker. Sen vispar du den andra äggvitan tills dess att den blir till ett fast vitt skum. I med resten av florsockret i den medan du vispar äggvitan. Sen häller du i äggvitesmeten i mandelmassan. Färga i en valfri färg!
Sen spritsade jag dem på ett bakplåtspapper och lät det stå så i en timma ungefär så att de inte skulle bli spruckna på ytan (fast mina blev det lite ändå). Sen in i ugnen på 150 grader i ca 10-12 min. Ta loss dem från bakplåtspappret när de svalnat.

Hallonsmörkräm: (från leilas recept)

100 g mjukt smör
1 1/2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
hushållsfärg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar