söndag 28 november 2010

Praliner med hasselnötskolakräm

Vi ska snart ha julfest här hemma och då måste man ju börja i tid tänkte jag.



Praliner praliner praliner!
Det här är praliner med mörk choklad och en fyllning av kolakräm och hasselnötter.
Jag har delvis gått efter ett recept av Lisa och Monica Eisenman från deras kokbok Vinters söta, men i deras fyllning var det krossade expressobönor, vilket jag ej hade hemma, så jag småhackade hasselnötter istället som jag hade i, det blev kanongott! Jag gjorde några utan hasselnötter också eftersom det kommer vara en nötallergiker på kalaset :)

3 kommentarer:

  1. Åhå, hoppsan! Så rackarns gott det ser ut!

    SvaraRadera
  2. Gott! Fryser du in dem då? Vill också baka massa julgodis men håller det sig..

    SvaraRadera
  3. Helena: Ja dom blev väldigt goda :D

    Bakverk och Fikastunder: Ja jag har fryst in dom här men har inte provat det innan. Det finns lite delade meningar om man kan frysa in eller inte.. men jag läste på ett ställe att man kan frysa in dem om man håller det lufttätt i frysen och när man väl tar ut dem så ska man ha dem i kylen i minst ett dygn och i rumstemperatur i ca 6 timmar innan man äter dem. Jag återkommer om hur de blev! :)

    SvaraRadera