söndag 14 november 2010

Limemousse

Här kommer receptet på en jätte god lime-mousse som jag hittade på tasteline för ett tag sedan. Det passar både till fyllning av tårtor eller som dessert!

4 dl grädde
2 dl creme fraiche
2 dl matlagningsyoghurt (jag hittade inte matlagningsyoghurt i butiken så jag tog en vanlig turkisk yoghurt)
1 1/2 dl socker
limeskal från två limefrukter
1 dl limesaft (pressade ca. 4 limefrukter)
6 gelatinblad

Vispa först grädden. Häll creme fraichen, yoghurten och sockret i en annan skål och rör om så att de blandar sig bra. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i ca. 5 min. Medan gelatinbladen ligger i det kalla vattnet kan du hälla i limesaften och de rivna limeskalen i en kastrull och koka upp det. lägg sedan i gelatinbladen och rör tills det smällt. Rör ner saften snabbt i yoghurtblandningen och vänd ner grädden. Klart! Låt moussen gärna stå och dra sig i kylskåpet en stund innan du lägger på ett lager fyllning i tårtan.

Jag tyckte det blev ganska mycket mousse av det här så om du gör en tårta med 24 cm så räcker det till båda lagren!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar